Wednesday, May 11, 2011

Service Air Conditioner Kelisa

air-cond kereta Kelisaku ini, sejak akhir-akhir ini perlu diketuk blowernya selalu baharulah ia mengeluarkan angin.

masalah ini telah bermula semenjak tahun lepas. air-cond kadang-kadang tidak berfungsi. ia kadang-kadang kembali berfungsi setelah lama menanti.

keadaan tersebut berterusan sehinggalah suatu hari aku melihat "foreman" mengetuk kotak blower untuk mengembalikan fungsinya.

semenjak itu, jika air-cond tidak berfungsi, aku akan menyepak/ menyinggung dengan kaki, insya Allah ia akan kembali berfungsi.

namun sejak akhir-akhir ini, ia mendambakan ketukan yang lebih kerap dan lebih bertenaga. maka, aku tidak lagi menggunakan kaki, sebaliknya menggunakan "steering wheel lock" untuk mengetuk blower tersebut.



disebabkan masalah malas dan tujuan penjimatan, maka keutamaan belanja telah diberi kepada perkara lain. lalu masalah ini ditangguhkan hingga ke hari ini.

untuk mengelakkan kotak blower daripada pecah akibat ketukan yang semakin kerap, maka aku  menggagahkan diri ke bengkel untuk menyelenggara penyaman udara kereta tersebut.

Cooling Coil Service  RM45
Gas R134A               RM75
Oil Compressor         RM38
Kelisa Blower Motor RM170
Upah Pasang Blower RM15
Expansion Valve        RM75

tak tahulah sama ada harga di atas bersesuaian atau tidak, tapi mungkin boleh jadi rujukan jika Tuan-Puan hendak men"servis" penyaman udara kereta Kelisa Tuan-Puan pada masa hadapan.

kata foremen tersebut, adalah sangat baik jika compressor oil direfill setiap tahun.

artikel untuk rujukan, oleh pomen air-cond :
http://usahawanmelayumuda.blogspot.com/2010/12/harga-spare-part-aircond.html
http://usahawanmelayumuda.blogspot.com/2010/12/ini-mungkin-berlaku-pada-anda.html

No comments:

Post a Comment